torsdag 1 juli 2010

Framtida bebisfika

Jag bakade rulltårtor här om dagen, och idag slängde jag ihop en till kaka. Det är lika bra att göra det när andan faller på och orken finns, vem vet hur lång tid det tar innan man har ork/ tid nästa gång.
"Mariannes sommarkaka" (serveras gärna med vaniljvisp)
Rör ihop:
  • 1 ägg
  • 3 dl socker
  • 7 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 4 tsk vaniljsocker
  • 3 dl mjölk
  • 100 gr smält margarin

Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna och bred ut fyllningen ovanpå.

Fyllning:

  • 250 gr smält margarin
  • 3½ dl havregryn
  • 2½ dl socker
  • 4 tsk kanel

Grädda i mitten av ugn i 225 grader i ca 14 min.

Drömrulltårta med smörkräm
  • Vispa 4 ägg pösigt med 2½ dl socker
  • Tillsätt 1 dl potatismjöl, 3 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker och 2 tsk bakpulver.
  • Bred ut i bakplåtspappersklädd långpanna
  • Grädda i mitten av ugn i ca 10 min i 200 grader
  • Stjälp upp på sockrat bakplåtspapper, dra av det papper som satt på i ugnen, låt svalna
Gör en smörkräm:
  • Vispa 125 gr rumsvarmt margarin, 3 dl socker, 1 msk vaniljsocker, 1 äggula och 1 msk vispgrädde, poröst, gärna med elvisp så det blir lite fluffigt.
  • Bred ut krämen på bottnen. Rulla ihop från långsidan. Lägg rullen svalt en stund innan du skär den i bitar. Går utmärkt att frysa.
"Vanlig rulltårta med choklad-smörkräm"
Gör man precis som den ovan, bara det att man byter plats på kakaon. Enkelt va!!
Man kan ju även fylla rulltårtan med sylt eller äppelmos om man inte är en sån chokladälskare som jag är.

3 kommentarer:

  1. Å va smaskigt det ser ut, ska ta mig en bak dag til veckan tror jag. Man hinner liksom inte med allt längre ;-)


    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Du undrade över de torkade pionerna! Jag hänger dem i buketter upp och ner inomhus, de håller sig fina hela året!
    Ser att det börjar dra ihop sig för dig med bebis i antågande! Lycka Till! Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Ja! Har man sagt A får man säga B. Men jag har belagts med yppande förbud eller va det nu heter! =) Haha! Hur är det med dej?? Inga känningar av bebis på G? Kramar!!

    SvaraRadera